Skip to main content

Berpuasalah seperti ULAT, 🐛 jangan seperti ULAR.🐍


Kewajiban puasa sesungguhnya tidak hanya diwajibkan kepada manusia saja. Beberapa jenis makhluk hidup melakukan puasa sebelum mendapatkan kualiti dan biologi hidupnya. Contohnya puasa induk ayam yang mengeram sehingga berubah telur menjadi makhluk baru yang berbeza bentuk yang disebut anak ayam.🐣🐣

Di antara puasa haiwan yang dapat kita ambil pelajaran agar puasa kita mencapai darjat taqwa, ialah *puasa ULAR dan puasa ULAT.*🐛🐍

*A. PUASA ULAR* 🐍
Agar ular mampu menjaga kelangsungan hidup, salah satu yang mesti dilakukan adalah menggantikan kulitnya secara berkala.

Ular tidak dapat menanggalkan kulit lama serta merta. Ia mesti BERPUASA tanpa makan dalam tempoh waktu tertentu. Setelah PUASANYA TUNAI, kulit luar terlepas dan muncullah kulit baru.
Hikmahnya:
1. WAJAH ular sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.
2. NAMA ular sebelum dan sesudah puasa tetap sama yakni ULAR.
3. MAKANAN ular sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.
4. CARA BERGERAK sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.
5. TABIAT dan SIFAT sebelum dan sesudah puasa tetap SAMA.

*B. PUASA ULAT* 🐛
Ulat termasuk serangga paling rakus kerana hampir sepanjang waktu hidupnya dihabiskan untuk makan. Tapi bila sudah bosan makan, ia lakukan perubahan dengan cara berpuasa. Puasa yang benar-benar dipersiapkan untuk mengubah kehidupannya. Untuk itu ia mengasingkan diri, badannya dibungkus rapat dan tertutup dalam kepompong sehingga tak dapat lagi melampiaskan hawa nafsu makannya.
Setelah berminggu-minggu puasa, maka keluarlah dari kepompong seekor makhluk baru yang sangat indah bernama RAMA-RAMA.

Hikmahnya:
1. WAJAH ulat sesudah puasa berubah INDAH MEMPESONA 💕
2. NAMA ulat sesudah puasa berubah menjadi RAMA-RAMA.
3. MAKANAN ulat sesudah puasa berubah MENGHISAP MADU 🍯
4. CARA BERGERAK ketika masih jadi ulat menjalar, 🚶 setelah puasa berubah TERBANG di udara.🚀
5. TABIAT dan SIFAT berubah secara total. Ketika masih jadi ulat menjadi perosak alam pemakan daun. Selepas menjadi kupu-kupu menghidupkan dan membantu kelangsungan kehidupan tumbuhan dengan cara membantu PENDEBUNGAAN.💐💐💐
__________________
*Beza dari susut Kiasan makna :*

'ULAR' - Orang yang Sebelum, Semasa, Selepas puasa di bulan Ramadhan, *sikap dan amalannya SAMA* shj buat keburukan dan kekejian dan tiada perubahan ke arah kebaikan maka tiada beza ia dengan sifat seperti Ular semua keadaan sama sahaja seperti seolah2 tiada apa manfaat melainkan penat menahan lapar dan dahaga sahaja.

ULAT - Orang yang Sebelum, Semasa, Selepas puasa Ramadhan ia menjurus ke arah semakin baik dan cantik amalannya maka ia seperti Ulat yang *Sebelum dan Selepasnya berubah ke arah yang lebih baik dan semakin cantik keadaannya.*
_______________
*Ibrah pengajarannya :*
Semoga ibadah puasa kita mampu menghijrahkan diri kita agar semakin taqwa dan mampu *"khairunnas anfa'uhum linnas" (sebaik-baik manusia ialah yang dapat memberikan manfaat bagi manusia lainnya).* Puasa kita tidak mengubah fizikal secara ketara seperti ulat, tetapi mampu mengubah secara ketara pada Rohani kita. Semoga puasa kita diterima Allah SWT... Aamiin Allahumma Aamiinnn. 🌺🌺🌺

Comments

Popular posts from this blog

Hari nii 🙌 part 2 ~

ok, so masa utk baliik 🙌🙌 the happiest moment for student like Meeee  😋 ngeh. paling exited, sbb nk TERUS pergi RUMAH nenek 👵 (belah mak) (p/s : kitaorg panggil nenek ni Nenek " dikco " - and i have nooo idea why we called her  like that 😂. guh ms dlm perjalanan, kitaorg LAPAR yg teramaaatt sgt !! 😧😧 so, kitaorg singgah kedai makan kawan umi. nama nye ( Budi X Café ) - Budi tu lah kwn sekolah umi 😊. sy order nasi kosong + ayam 🐓 masak merah, rania 👧 : nasi grg pataya, cika 👩 : sama mcm Rania, umi share dgn Harraz : Mee goreng (yg kaler coklet tuu) 🍝. semasa menunggu, ada lah jugak org lain makan kat situ, then Rania pusingkan kepala aku sambil ckp : cayang!! tgk org tu pakai baju Frozen warna pepel 😱😱😱 ". adoi, dh lah dia ckp kuat2, lepastu org tu pandaaang lelaki  👨. 😁 hahah. lepas dh makan, kitaorg pn singgah umah nenek. 👵 kitaorg beraya rumah " Abg Sepul " -sbb mak aku yg panggil camtu 😊. rupa2nye adik dia satu sekolah dgn mak akuu ki...

Awakened by prince charming

AAAAAAAAA dyou guys wanna know?? I had a magical and wonderful dream last nightttttt. If you're my sisters or my roomates, you know that i love love love to set a continuous alarm in the morning. 5.40 am, 5.50 am, 6.05 am, 6.15 am, 6.20 am and 6.25 am and each of these comes with my favourite One Direction song :3  So this morning, my spirit finally knows how to come back to its body. I woke up freshly at 6.25 am, and dont thank to my alarm, instead, to the prince charming i met in my dream.  (Wait at this right moment i am currently at cafe, the awkwardness seems demanding to be the king in my mind and thoughts for the abang cafe is waiting for me to be in front of the paying counter. 😖😖😖😖😖😖)  Okay what was it just now?? Ohhh the prince charming. Sooo i think i was blanketed by the demon's pee for i felt soooo lazy to wake up for fajr. (Dont copy the action, or you'll get the ticket to Jahannam in no time)  During my 5 minutes sleep (between 6. 20 to 6.25) , i...

Nervousnyaaaaaa esok Dean's Cup Debate Championship!! >< // bismillah to experience

 1st June 2021, Tuesday, currently in jelousy >:( hm! * IDEA  is our society name. it is AED but read backwards. AEDi.  umm basically i placed the title before the championship and now it's already 2 days after the debate 🤣 so i still remember that day w here Asad texted me asking if i interested to join debate representing my course, archi & env design (AED, if ur new). when i was in secondary school, i did joined some debate competitions since i was 15 and i got the title 'best debater'. I was in that team with my bestfriend, Ainul and my forever friend, Hidayah. these 2 idiots were the best when it comes to talk-back episodes. still fresh in my mind how we got prepared; always 2 weeks before the competition, find legit EVERYTHING related to our motion, collect informations from buku karangan biar ayat power and figure out what will the opposition come up with. oh well.  now it has been nearly 10 months i am stuck in the campus. 10 months with no tv. 10 mon...